ОГОЛОШЕННЯ про проведення публічного громадського обговорення проектів рішень Гвардійської сільської ради з питань модернізації мережі закладів освіти Гвардійської сільської ради
ОГОЛОШЕННЯ
про проведення публічного громадського обговорення проектів рішень Гвардійської сільської ради з питань модернізації мережі закладів освіти Гвардійської сільської ради
- Найменування організатора громадського обговорення: Гвардійська сільська рада.
- Ініціатор громадського обговорення: Робоча група з питань модернізації мережі закладів освіти Гвардійської сільської ради.
- Мета громадського обговорення: врахування думки жителів Гвардійської сільської територіальної громади:
3.1. “Про перейменування Немичинецької гімназії з початковою школою та дошкільним структурним підрозділом Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області і перепрофілювання в Немичинецьку початкову школу з дошкільним структурним підрозділом та затвердження Статуту в новій редакції”.
3.2. “Про перейменування Райковецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (з 01.06.2025 року Райковецької гімназії з початковою школою) Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області і перепрофілювання в Райковецьку початкову школу та затвердження Статуту в новій редакції”.
Відповідно до законів України “Про місцеве самоврядування в Україні”, “Про освіту” та “Про повну загальну середню освіту” рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).
Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади.
Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій, як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають районні, міські, сільські, селищні ради.
Реорганізація і ліквідація закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості допускаються лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника.
Пропозиції щодо модернізації мережі закладів освіти Гвардійської сільської ради у 2025 році сформовано на основі аналізу стану наявної мережі, визначення її ефективності, соціальної та економічної доцільності, демографічної ситуації з прогнозуванням контингенту на наступні роки та виходячи з необхідності дотримання вимог економічної доцільності та ефективності функціонування закладів освіти у громаді, зменшення частки витрат на заробітну плату та оплату комунальних послуг у норматив фінансової забезпеченості, а також забезпечення раціональної концентрації та ефективного використання матеріальних, фінансових, кадрових ресурсів громади тощо, які знаходять своє відображення у наступних розрахунках, сформованих у таблиці:
- Розрахунок за підсумками 2024-2025 навчального року витрат на ЗЗСО Гвардійської сільської ради (Додаток 1);
- Фактична наповнюваність класів в 2024-2025 навчальному році (Додаток 2);
- Проектна наповнюваність класів ЗЗСО у відповідності до норми (Додаток 3).
Станом на червень 2025 року на території Гвардійської сільської територіальної громади функціонують чотири заклади загальної середньої освіти. Розрахункова наповнюваність класів визначається з урахуванням чисельності населення та щільності його проживання і є ключовим чинником при розрахунку державної субвенції на заробітну плату педагогічних працівників. Наразі загальна кількість учнів, які навчаються в закладах освіти громади, становить 543 особи.
Значна частина бюджету Гвардійської сільської ради спрямовується саме на забезпечення освітніх послуг. Однак школи з фактичною наповнюваністю класів, що є нижчою за розрахункову, стають найбільш витратними установами — у перерахунку на одного учня. Через це громада втрачає можливість інвестувати у розвиток матеріально-технічної бази тих закладів освіти, які забезпечують високу якість освітніх послуг. Додаткові витрати на утримання малокомплектних шкіл змушують спрямовувати кошти з місцевого бюджету, які могли б бути використані на інші важливі напрями: розвиток інфраструктури, реалізацію інвестиційних проєктів тощо.
У зв’язку з цим планується проведення заходів з оптимізації мережі закладів освіти. Метою таких змін є створення єдиного освітнього простору громади, забезпечення ефективного використання наявних ресурсів та їх спрямування на задоволення реальних освітніх потреб учнів.
Окремою проблемою є щорічне зменшення кількості учнів. Зростає кількість шкіл, у яких навчається менш ніж 60 учнів, хоча проектна потужність будівель розрахована на 100–150 дітей. Також спостерігається збільшення кількості класів, де навчається менше 5 учнів, що зумовлює необхідність організації індивідуальної форми навчання.
5 березня 2024 року Кабінет Міністрів України ухвалив рішення, згідно з яким із 1 вересня 2025 року не фінансуватиметься з державної освітньої субвенції заробітна плата вчителів у школах, де навчається менш ніж 45 учнів, а з 1 вересня 2026 року — менш ніж 60. Це рішення не стосується початкової школи, а діятиме лише для 5–11 класів. Водночас до формули освітньої субвенції включено всіх дітей шкільного віку. Таким чином, громада отримуватиме кошти на навчання кожної дитини, але не зможе використовувати ці кошти на утримання малокомплектних шкіл.
Варто зазначити, що у школах з низькою наповнюваністю значно ускладнене проведення повноцінної виховної, спортивної та позакласної роботи, що негативно впливає на соціалізацію учнів.
Наведені факти можуть свідчити про поступову втрату окремими сільськими школами спроможності забезпечувати якісну загальну середню освіту, що, у свою чергу, може призвести до подальшого погіршення умов навчання. Зокрема, недостатнє фінансування та малокомплектність класів унеможливлюють оновлення матеріально-технічної бази, забезпечення сучасного обладнання та повноцінного навчально-методичного супроводу. Зростає й потреба в організації інклюзивного навчання. Щороку кількість дітей з особливими освітніми потребами збільшується. Тому одним із головних завдань є створення освітнього середовища, що відповідатиме потребам кожної дитини — незалежно від її психофізичних особливостей.
Одним із важливих чинників, який позитивно впливає на якість освітнього процесу, є забезпечення належних умов навчання, зокрема — організація підвозу учнів. На території громади наявна достатня кількість доріг із твердим покриттям, а також забезпечено шкільними автобусами опорний освітній заклад - Гвардійський ліцей Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області. У зв’язку з реформуванням освітньої мережі, зростає потреба у поповненні автопарку шкільним транспортом.
Варто наголосити, що важливою складовою реформи освіти є впровадження профільного навчання у старшій школі. Проте в умовах малокомплектних шкіл забезпечити належну якість такого навчання вкрай складно. Наразі в закладах громади відсутні класи з поглибленим вивченням окремих предметів, що не відповідає вимогам освітньої реформи, яка передбачає повноцінний перехід на профільну освіту з 2027 року.
- На території:
4.1. села Немичинці на даний момент функціонує один заклад освіти: Немичинецька гімназія з початковою школою та дошкільним структурним підрозділом Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області. У закладі загальної середньої освіти функціонує 8 класів, у яких навчається 62 здобувача освіти - це 4 класи початкової школи та 5 класів базової школи. Наповнюваність учнів по класах наступна: 1 клас - 4 особи; 2 клас - 5 осіб; 3 клас - 9 осіб; 4 клас - 8 осіб; 5 клас - 8 осіб; 6 клас - 5 осіб; 7 - 5 осіб; 8 клас - 12 осіб; 9 клас - 6 осіб. Вартість утримання одного учня в Немичинецькій гімназії з початковою школою та дошкільним структурним підрозділом Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області у 2024 році становила 80,8 тис. грн. на рік.
4.2. села Райківці на даний момент функціонує один заклад загальної середньої освіти: Райковецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів (з 01.06.2025 року Райковецька гімназія з початковою школою) Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області. У закладі освіти функціонує 10 класів, у яких навчається 74 здобувача освіти - це 4 класи початкової школи, 5 класів базової школи та 1 клас старшої школи. Наповнюваність учнів по класах наступна: 1 клас - 2 особи; 2 клас - 6 осіб; 3 клас - 10 осіб; 4 клас - 8 осіб; 5 клас - 8 осіб; 6 клас - 8 осіб; 7 клас - 9 осіб; 8 клас - 4 особи; 9 клас - 10 осіб, 10 клас - 0 сіб, 11 клас - 9 осіб. Вартість утримання одного учня в Райковецькій гімназії з початковою школою Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області у 2024 році, включаючи витрати заробітної плати вчителів на одного учня та витрати комунальних послуг на одного учня, становила 168,7 тис. грн. на рік.
У 2024-2025 навчальному році шкільним автобусом здійснювався підвіз до опорного закладу освіти Гвардійського ліцею 170 учнів з сіл:
№ п/п |
Населений пункт |
к-ть учнів 1-4 класу |
к-ть учнів 5-11 класу |
Разом |
1 |
Райківці |
21 |
35 |
56 |
2 |
Гелетинці |
7 |
14 |
21 |
3 |
Доброгорща |
6 |
20 |
26 |
4 |
Жучківці |
2 |
18 |
20 |
5 |
Климківці |
1 |
7 |
8 |
6 |
Чабани |
1 |
12 |
13 |
7 |
Данюки |
0 |
1 |
1 |
8 |
Хмелівка |
2 |
0 |
2 |
9 |
Хоминці |
0 |
0 |
0 |
10 |
Нафтулівка |
3 |
8 |
11 |
11 |
Немичинці |
4 |
8 |
12 |
Всього: |
47 |
123 |
170 |
Підвіз учнів, які навчаються у 5-9 класах з села Немичинці та з села Райківці, яких обслуговує Немичинецька гімназія з початковою школою та дошкільним структурним підрозділом та яких після проведення реорганізації необхідно буде забезпечити підвозом Гвардійському ліцею в середньому становить 76 учнів.
Реорганізація Немичинецької гімназії з початковою школою та дошкільним структурним підрозділом у Немичинецьку початкову школу з дошкільним структурним підрозділом та реорганізація Райковецької ЗОШ І-ІІІ ступенів (з 01.06.2025 року Райковецької гімназії з початковою школою) Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області в Райковецьку початкову школу Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області:
- дасть можливість учням, які продовжать навчання у 5-9 класах опорного закладу Гвардійського ліцею, відвідувати позашкільні навчальні заклади: Гвардійську дитячу школу мистецтв, Гвардійську ДЮСШ та навчатись у профільних класах;
- знизить дефіцит освітньої субвенції, що розрахована на Немичинецьку гімназію з початковою школою та дошкільний структурним підрозділом орієнтовно на суму - 1 739 598 грн та орієнтовно дасть економію бюджету сільської ради 604 824 грн;
- знизить дефіцит освітньої субвенції, що розрахована на Райковецьку загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів орієнтовно на суму - 1 892 940 грн та орієнтовно дасть економію бюджету сільської ради 769 700 грн;
Економія цих коштів сприятиме покращенню матеріально-технічної бази закладів освіти.
Враховуючи зазначене, вбачається недоцільним подальше функціонування гімназії у її нинішньому статусі. Натомість, пропонується перепрофілювати заклад у початкову школу, що дозволить оптимізувати освітній процес та ефективніше використовувати наявні ресурси.
Заходи з реорганізації шкільної мережі планується провести з метою створення єдиного освітнього простору, раціонального та ефективного використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб учнів та вихованців.
Пропозиція Гвардійської сільської ради: враховуючи вищевикладене, проаналізувавши перспективну мережу, кадрове забезпечення, матеріально-технічну базу, пропонуємо проекти рішень сільської ради:
4.1.1. “Про перейменування Немичинецької гімназії з початковою школою та дошкільним структурним підрозділом Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області і перепрофілювання в Немичинецьку початкову школу з дошкільним структурним підрозділом та затвердження Статуту в новій редакції”.
Проект Рішення (додається)
4.1.2. “Про перейменування Райковецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (з 01.06.2025 року Райковецької гімназії з початковою школою) Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області і перепрофілювання в Райковецьку початкову школу та затвердження Статуту в новій редакції”.
Проект Рішення (додається)
- Формат проведення громадського обговорення: у зв’язку із введенням
правового режиму воєнного стану в Україні, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 року №64/2022 “Про введення воєнного стану в Україні”, продовженого Указами Президента України від 14.03.2022 року №133/2022, від 18.04.2022 року №259/2022, від 17.05.2022 року №34/2022, від 12.08.2022 року №573/2022, від 07.11.2022 року №757/2022, від 06.02.2023 року №58/2023, від 01.05.2023 року №254/2023, від 26.07.2023 року №451/2023, від 06.11.2023 року №734/2023, від 05.02.2024 року №49/2024, від 06.05.2024 року №271/2024, від 23.07.2024 року №469/2024, від 10.11.2024 року №740/2024 та забороною масових зібрань, пропозиції та зауваження приймаються:
- у письмовій формі за адресою:
31352, вул. Соборна, 46, с. Гвардійське, Хмельницький район Хмельницька область, (Гвардійська сільська рада)
- електронній формі на електронну адресу:
- усній формі на контактний телефон: +38 (097) 957-08-96
Громадське обговорення проводиться за участі сільської ради та всіх бажаючих жителів громади. Усі пропозиції та зауваження подаються виключно із зазначенням прізвища, імені, по батькові та адреси проживання особи, яка їх подає.
Увага! Анонімні пропозиції не будуть реєструватись та розглядатись!
Свої зауваження та пропозиції просимо подавати з 8.00 години по 17.00 годину у форматі, зазначеному в пункті 5.
Строк і спосіб оприлюднення результатів громадського обговорення, узагальнення висловлених в ході проведення громадського обговорення зауважень та пропозицій здійснюється організатором. Після отримання висловлених пропозицій, закінчення терміну публічного громадського обговорення та проведеного аналізу відбудеться оприлюднення результатів громадського обговорення на сайті Гвардійської сільської ради.